Szumsk, Gmina Dzierzgowo, powiat mławski planuje jedną z ważniejszych inwestycji drogowo-mostowych w powiecie. Za kwotę ponad 8 milionów złotych powstanie nowoczesny most i niemal kilometr rozbudowanych dróg powiatowych. To nie tylko poprawa komfortu jazdy, ale przede wszystkim – bezpieczeństwa i nośności.
Most do rozbiórki – bo zagraża użytkownikom
Zlokalizowany w miejscowości Szumsk, na rzece Ożumiech, most o numerze ewidencyjnym JNI 01005633, dotąd funkcjonował jako przeprawa o konstrukcji z dwuteowych belek stalowych z żelbetową płytą, wspartą na kamiennych przyczółkach. Obok – stalowa kładka dla pieszych. Stan techniczny całego obiektu – fatalny. Ekspertyzy jednoznacznie wskazują: dalsze użytkowanie jest niebezpieczne, a remont całkowicie nieopłacalny. Dlatego obiekt zostanie całkowicie rozebrany, a jego miejsce zajmie nowoczesna konstrukcja stalowa.
Nowa konstrukcja – nowy standard
Projekt zakłada budowę nowego mostu z rur stalowych typu Helcor HCPA50 o długości 21 metrów, wykonanych ze stali S250, grubości 3,5 mm. Rury będą owalne, spiralnie karbowane, montowane z użyciem opasek fałdowanych i zabezpieczone antykorozyjnie zgodnie z dokumentacją techniczną. Fundamenty pod konstrukcję zostaną przygotowane z dokładnie zagęszczonego kruszywa, a warstwa geowłókniny separacyjnej ułożona na dnie wykopu.
Dno oraz skarpy wlotów i wylotów zostaną umocnione prefabrykowanymi płytami betonowymi ażurowymi klasy C25/30, a dodatkowe zabezpieczenia będą wykonane z kamienia łamanego o wysokiej odporności na mróz i nasiąkliwość.
Ponad 900 metrów nowej drogi
Z budową mostu związana jest rozbudowa dróg powiatowych nr 2361W (Brzozowo Maje – Dzierzgowo – Rzęgnowo – Grójec – Klewki) oraz 2314W (Dębsk – Kitki – Szumsk) – w sumie 906,50 m nowej infrastruktury drogowej. Przebudowa obejmie całkowitą rozbiórkę istniejącej jezdni oraz wykonanie nowej konstrukcji dostosowanej do kategorii ruchu KR2 i KR4, w zależności od odcinka.
W skład nowej konstrukcji wejdą m.in.:
-
warstwa ścieralna SMA 8 PMB 45/80-55 (4 cm),
-
warstwa wiążąca z betonu asfaltowego AC 16 W (6–8 cm),
-
podbudowa zasadnicza (AC22P lub kruszywo 0/31,5 mm),
-
warstwa mrozoochronna z piasku (15 cm),
-
podbudowa pomocnicza stabilizowana cementem (dla wybranych odcinków).
Wszystkie warstwy będą związane międzywarstwowo emulsją asfaltową, aplikowaną mechanicznie dla zapewnienia jednolitego skropienia.
Bezpieczniej dla pieszych i kierowców
Nad nowym mostem powstanie siedmiometrowa jezdnia, chodnik o szerokości 2 metrów oraz pobocze 1-metrowe. Chodniki wykonane będą z szarej kostki brukowej na warstwach kruszywa i piasku, zakończone obrzeżami betonowymi na ławie z oporem. Na przejściach dla pieszych przewidziano płyty antypoślizgowe i rampy dostępowe ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami.
Zjazdy do posesji wykonane zostaną z kolorowej kostki brukowej (np. czerwonej), również na odpowiednio przygotowanych warstwach nośnych. Krawężniki będą lekkie, a w rejonie przejść – najazdowe.
Odwodnienie i infrastruktura towarzysząca
Inwestycja obejmuje kompleksowe odwodnienie powierzchniowe – na obszarach zabudowanych przez kanalizację deszczową, na pozostałych przez rowy drogowe. Co istotne, oświetlenie uliczne nie wymaga przebudowy, nie ma także kolizji z istniejącą siecią energetyczną, wodociągową czy kanalizacyjną. W pasie drogowym nie występuje sieć gazowa.
Parametry techniczne i cel inwestycji
Nowa infrastruktura odpowiadać będzie wszystkim wymogom dla obiektów drogowych w ciągach komunikacyjnych. Parametry techniczne:
-
Klasa drogi: Z,
-
Nośność: 115 kN,
-
Prędkość projektowa: 40 km/h,
-
Szerokość jezdni bitumicznej: 6,50 m,
-
Chodniki: 2,00 m,
-
Spadek poprzeczny: 2,00%.
Celem inwestycji jest dostosowanie nośności obiektu do rzeczywistych potrzeb: rosnącego ruchu ciężarowego, rozwoju przedsiębiorczości na terenach wiejskich i poprawy bezpieczeństwa transportu.
Koszty i finansowanie
Całkowity koszt przedsięwzięcia to 8 400 000,00 zł, z czego:
-
4 032 060,00 zł to dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa,
-
800 000,00 zł to pomoc finansowa Gminy Dzierzgowo,
-
3 567 940,00 zł to środki własne powiatu mławskiego.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe. Zakończenie inwestycji planowane jest na grudzień 2025 roku.
To inwestycja, która nie tylko połączy dwa brzegi rzeki Ożumiech – ale zbliży lokalną społeczność do nowoczesnych standardów komunikacyjnych. Szumsk zasługuje na most z prawdziwego zdarzenia.
KOMENTARZE
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczanych przez użytkowników. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.JEDNOCZEŚNIE UZYTKOWNICY ZAMIESZCZAJĄC KOMENTARZ OSWIADCZAJĄ, ŻE BIORĄ PEŁNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA TREŚCI UMIESZCZONE PRZEZ SIEBIE
PODOBNE




