Nowy most w Szumsku. Inwestycja o strategicznym znaczeniu dla lokalnej infrastruktury i bezpieczeństwa

Szumsk, Gmina Dzierzgowo, powiat mławski planuje jedną z ważniejszych inwestycji drogowo-mostowych w powiecie. Za kwotę ponad 8 milionów złotych powstanie nowoczesny most i niemal kilometr rozbudowanych dróg powiatowych. To nie tylko poprawa komfortu jazdy, ale przede wszystkim – bezpieczeństwa i nośności.

Most do rozbiórki – bo zagraża użytkownikom

Zlokalizowany w miejscowości Szumsk, na rzece Ożumiech, most o numerze ewidencyjnym JNI 01005633, dotąd funkcjonował jako przeprawa o konstrukcji z dwuteowych belek stalowych z żelbetową płytą, wspartą na kamiennych przyczółkach. Obok – stalowa kładka dla pieszych. Stan techniczny całego obiektu – fatalny. Ekspertyzy jednoznacznie wskazują: dalsze użytkowanie jest niebezpieczne, a remont całkowicie nieopłacalny. Dlatego obiekt zostanie całkowicie rozebrany, a jego miejsce zajmie nowoczesna konstrukcja stalowa.

Nowa konstrukcja – nowy standard

Projekt zakłada budowę nowego mostu z rur stalowych typu Helcor HCPA50 o długości 21 metrów, wykonanych ze stali S250, grubości 3,5 mm. Rury będą owalne, spiralnie karbowane, montowane z użyciem opasek fałdowanych i zabezpieczone antykorozyjnie zgodnie z dokumentacją techniczną. Fundamenty pod konstrukcję zostaną przygotowane z dokładnie zagęszczonego kruszywa, a warstwa geowłókniny separacyjnej ułożona na dnie wykopu.

Dno oraz skarpy wlotów i wylotów zostaną umocnione prefabrykowanymi płytami betonowymi ażurowymi klasy C25/30, a dodatkowe zabezpieczenia będą wykonane z kamienia łamanego o wysokiej odporności na mróz i nasiąkliwość.

Ponad 900 metrów nowej drogi

Z budową mostu związana jest rozbudowa dróg powiatowych nr 2361W (Brzozowo Maje – Dzierzgowo – Rzęgnowo – Grójec – Klewki) oraz 2314W (Dębsk – Kitki – Szumsk) – w sumie 906,50 m nowej infrastruktury drogowej. Przebudowa obejmie całkowitą rozbiórkę istniejącej jezdni oraz wykonanie nowej konstrukcji dostosowanej do kategorii ruchu KR2 i KR4, w zależności od odcinka.

W skład nowej konstrukcji wejdą m.in.:

  • warstwa ścieralna SMA 8 PMB 45/80-55 (4 cm),

  • warstwa wiążąca z betonu asfaltowego AC 16 W (6–8 cm),

  • podbudowa zasadnicza (AC22P lub kruszywo 0/31,5 mm),

  • warstwa mrozoochronna z piasku (15 cm),

  • podbudowa pomocnicza stabilizowana cementem (dla wybranych odcinków).

Wszystkie warstwy będą związane międzywarstwowo emulsją asfaltową, aplikowaną mechanicznie dla zapewnienia jednolitego skropienia.

Bezpieczniej dla pieszych i kierowców

Nad nowym mostem powstanie siedmiometrowa jezdnia, chodnik o szerokości 2 metrów oraz pobocze 1-metrowe. Chodniki wykonane będą z szarej kostki brukowej na warstwach kruszywa i piasku, zakończone obrzeżami betonowymi na ławie z oporem. Na przejściach dla pieszych przewidziano płyty antypoślizgowe i rampy dostępowe ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami.

Zjazdy do posesji wykonane zostaną z kolorowej kostki brukowej (np. czerwonej), również na odpowiednio przygotowanych warstwach nośnych. Krawężniki będą lekkie, a w rejonie przejść – najazdowe.

Odwodnienie i infrastruktura towarzysząca

Inwestycja obejmuje kompleksowe odwodnienie powierzchniowe – na obszarach zabudowanych przez kanalizację deszczową, na pozostałych przez rowy drogowe. Co istotne, oświetlenie uliczne nie wymaga przebudowy, nie ma także kolizji z istniejącą siecią energetyczną, wodociągową czy kanalizacyjną. W pasie drogowym nie występuje sieć gazowa.

Parametry techniczne i cel inwestycji

Nowa infrastruktura odpowiadać będzie wszystkim wymogom dla obiektów drogowych w ciągach komunikacyjnych. Parametry techniczne:

  • Klasa drogi: Z,

  • Nośność: 115 kN,

  • Prędkość projektowa: 40 km/h,

  • Szerokość jezdni bitumicznej: 6,50 m,

  • Chodniki: 2,00 m,

  • Spadek poprzeczny: 2,00%.

Celem inwestycji jest dostosowanie nośności obiektu do rzeczywistych potrzeb: rosnącego ruchu ciężarowego, rozwoju przedsiębiorczości na terenach wiejskich i poprawy bezpieczeństwa transportu.

Koszty i finansowanie

Całkowity koszt przedsięwzięcia to 8 400 000,00 zł, z czego:

  • 4 032 060,00 zł to dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa,

  • 800 000,00 zł to pomoc finansowa Gminy Dzierzgowo,

  • 3 567 940,00 zł to środki własne powiatu mławskiego.

Obecnie trwa postępowanie przetargowe. Zakończenie inwestycji planowane jest na grudzień 2025 roku.

To inwestycja, która nie tylko połączy dwa brzegi rzeki Ożumiech – ale zbliży lokalną społeczność do nowoczesnych standardów komunikacyjnych. Szumsk zasługuje na most z prawdziwego zdarzenia.

T.B

KOMENTARZE

Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczanych przez użytkowników. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.JEDNOCZEŚNIE UZYTKOWNICY ZAMIESZCZAJĄC KOMENTARZ OSWIADCZAJĄ, ŻE BIORĄ PEŁNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA TREŚCI UMIESZCZONE PRZEZ SIEBIE

Share Button

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com